Jak se zdá, distanční výuka na školách nás ještě nějaký čas neopustí. Učitelé tak mají mnohem méně příležitostí předávat dětem informace a školní dovednosti. A nejen to. Ději jsou ochuzené také o vedení a podporu v osobnostním a socio-emočním rozvoji. Během online vyučování je obtížné se vzájemně blíž poznat, prožívat nejrůznější přirozené situace, které vznikají v interakci mezi dítětem a učitelem. Na dálku se vztah a blízkost totiž vytváří špatně.
Jenže vztah je zásadní faktor pro udržení zájmu a motivace k učení a respektu k učiteli. A právě v rámci vztahu (hlavně s dospělými) se děti učí komunikačním dovednostem, sebereflexi, empatii a porozumění, získávají orientaci v emočních a vztahových tématech, nasávají důležité hodnoty, vyzrávají. Škola je významným prostředím, kde se toto všechno může odehrávat.
Reálný kontakt online prostředí nenahradí, ani my takové ambice nemáme. Přesto bychom vám rádi nabídli dvě série pracovních listů, které mohou dopomoci k rozvoji dětí v oblasti emoční inteligence. O co jde?
- Již dříve zveřejněné tři pracovní listy, které zpracovávají tři ze souboru 30 empati karet. Děti zde pracují s textem, využívají kritické myšlení, empatii a porozumění, přemýšlí nad možným řešením emočně náročné situace.
PL Světlo slétlo
PL Smutek utek
PL Tábory nebolí
Offline verze pracovního listu pro empati kartu Světlo slétlo a obecný pracovní list pro jakoukoli empati kartu.
Pracovní list EK Světlo slétlo.pdf
Pracovní list EK obecný.pdf
- A nově šest pracovních listů, každý pro jednu ze základních emocí. Děti se učí vnímat a poznávat vlastní emoce, jejich tělesné projevy a situace, ve kterých je zažívají. Zároveň umožňují učiteli své žáky blíže poznat.
PL Strach
PL Radost
PL Naštvání
PL Znechucení
PL Smutek
PL Překvapení